top of page

Verasol GmbH

Business Case: Store Manager


Het Nederlandse bedrijf Verasol is een specialist op het gebied van aluminium terrasoverkappingen, tuinkamers en glazen schuifwanden. Meer dan 20 jaar geleden werd er gestart met de productie van markiezen als regen- en zonnebescherming. In de loop der jaren heeft het bedrijf de producten continu verder ontwikkeld. Dankzij de vakinhoudelijke competentie en de jarenlange ervaring verstrekt het team van Verasol altijd advies op maat.


Het bedrijf is bij alle facetten van de aankoop van een klant betrokken: het adviesgesprek, het inmeten, de technische berekeningen en uiteindelijk de montage. Op die manier garandeert Verasol dat het gekochte product altijd aan de eisen en de verwachtingen van de klant voldoet. Alle producten worden in een eigen fabriek in Duitsland geproduceerd. Hierdoor waarborgt men de kwaliteit van de producten en zijn de levertijden bovendien erg kort. Ook speciale fabricage is mogelijk bij Verasol. Door met betrouwbare en sterker partners samen te werken, is men in staat om klanten optimaal te adviseren en voor een soepel proces van adviesgesprek tot aan montage te zorgen. Alles vanuit één plek!


Vraagstelling


De opdracht voor Gateway to Germany bestond erin, om in totaal 3 storemanagers voor Versasol te vinden. De winkels waar het om ging, zijn gevestigd in Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts. In twee van de drie stores ging het om de opening van een vestiging. De uitdaging voor deze werving en selectie bestond voornamelijk in het feit dat de kandidaten binnen een straal van maximaal 45 kilometer moesten wonen. De nieuwe storemanagers zijn immers dagelijks in de winkel en een grotere afstand qua woon-werkverkeer was om die reden niet wenselijk/haalbaar.


Het functieprofiel van de gewenste kandidaat zelf was met name geënt op de pijlers: klantadvies, behoeftepeiling, ruimtelijk inzicht en kennis van maten en inmeten. Daarnaast behoorde de verantwoordelijkheid over de store, met een oppervlakte van 800 vierkante meter, en de daarbij behorende taken, zoals sollicitatie- en voortgangsgesprekken, het realiseren van vastgestelde targets, de administratie en het dagelijkse contact met de sales- en serviceafdeling tot belangrijke punten uit het profiel.


Aanpak


Na een persoonlijk intakegesprek bij de showroom en tevens productielocatie van Verasol in Wachtendonk met de sales manager en de HR-manager, kregen wij een goed beeld van welk type kandidaat goed bij Verasol zou passen. Hierbij werd uiteraard sterk gekeken naar de bedrijfscultuur en de passende mindset voor de in te vullen positie. Daarnaast kregen we meer informatie over andere bedrijven binnen de holding, zodat de interne structuren nog duidelijker werden. Uiteindelijk werd bepaald dat kandidaten uit de keukenontwerpbranche het beste in het profiel zouden passen. Door deze voorkennis kon het inwerktraject met name op productkennis gericht worden.


Resultaat


In de wervingsfase werd tegelijkertijd voor alle drie de locaties gezocht. Door een persoonlijke benadering en een breed uitgezette wervingscampagne konden in de eerste twee weken voor alle vestigingen eerste interviews met kandidaten gepland worden. Na een eerste selectie volgden in de weken daarop tweede interviews met de meest passende kandidaten. Dit resulteerde vervolgens in een shortlist van 2 tot 3 kandidaten per vestiging, waardoor Verasol in korte tijd alle open posities succesvol kon invullen met passende kandidaten. Op die manier kan Verasol door regionale vertegenwoordiging nog meer klanten enthousiasmeren en inspireren met het mooie assortiment aan tuinuitbouwmogelijkheden.



Dit zegt Verasol over de samenwerking met Gateway to Germany

"Met de persoonlijke benadering die Gateway to Germany in hun processen hanteert, konden ze ons als partner overtuigen."

Frank Crouzen, Sales Director


Tegen welke uitdagingen liep je aan bij de uitbreiding op de Duitse markt?

Het was voor ons lastig om op de Duitse markt de juiste kandidaat(en) voor een senior managementpositie te vinden. Hierdoor zagen wij ons genoodzaakt om de hulp van een externe partij in te roepen.


Wat was voor jullie de reden om Gateway in te schakelen?

Gelet op de ervaring van Gateway to Germany met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt vonden wij hen de geschikte partij om ons in de zoektocht naar de juiste kandidaat te ondersteunen.


Waardoor kon Gateway je overtuigen om de juiste partner voor ‚het thema Duitsland‘ te zijn?

Met de persoonlijke benadering die Gateway to Germany in hun processen hanteert, konden ze ons als partner overtuigen.


Hoe verliep de samenwerking – intake tot contractondertekening – en waren jullie daar tevreden mee?

De onderlinge samenwerking verliep erg goed. Het ging er professioneel en gedegen aan toe.


bottom of page