Lifestyle & Consument
De Duitstalige markt omvat ongeveer 110 miljoen potentiële consumenten. Voor Nederlandse ondernemers is het daarom erg lucratief om uit te breiden naar Duitsland. Uitdagingen waarmee een Nederlands bedrijf te maken zal krijgen, zijn thema’s zoals het binnenkomen bij een retailer en het overtuigen van een Duitse inkoper.
Gateway to Germany heeft al veel bedrijven binnen de Lifestyle en Consumer Goods begeleid met de stap naar Duitsland. Bij ons kunt u naast strategisch advies en recruitment terecht voor het oprichten van een GmbH en het opstellen van een Duits arbeidscontract.
Market Insights Duitsland
De Duitse consumentenmarkt is qua omvang en volume erg aantrekkelijk voor Nederlandse aanbieders en is Duitsland eenmaal in de pocket, dan volgen Oostenrijk en Zwitserland. De Duitse markt is groot en complex, bovendien zijn de retailstructuren en beslisprocessen niet altijd even transparant. Hoewel de consument openstaat voor innovaties en graag nieuwe producten uitprobeert, zijn er ook de traditionele inkooporganisaties waar het lastig is om nieuwe producten te introduceren.
Voor langdurig succes op de Duitse retailmarkt zijn een goede voorbereiding en het maken van afgewogen keuzes essentieel. In veel gevallen is succes afhankelijk van drie factoren: netwerk, referenties en vertrouwen. Verkopen in Duitsland zonder bestaand netwerk betekent een lange aanlooptijd. Een goede voorbereiding en een aantal Duitse referenties zorgen ervoor dat deuren sneller opengaan. Uiteindelijk draait het in Duitsland om vertrouwen. De retailer moet ervan uit kunnen gaan dat de nieuwe leverancier betrouwbaar is en een goed product levert.
In onze ervaring is de kortste weg naar succes in Duitsland vaak de meest directe weg naar de klant. Door het opzetten van een sales organisatie in Duitsland of (om te beginnen) door de werving van een ervaren verkoper in Duitsland met een actief netwerk, bestaande ingangen en het vertrouwen van klanten.