top of page
Tekengebied 12_4x.png

Servicetechnicus

Voor veel Nederlandse bedrijven is het opbouwen van een sales organisatie in Duitsland de eerste stap op weg naar de Duitse markt. Binnen sommige branches volstaat het niet om enkel en alleen over een verkoopkantoor te beschikken. Zeker in de technische wereld hebben klanten hoge eisen voor wat betreft het installeren van de gekochte machine, regelmatig onderhoud door vakkundige monteurs of het snelle oplossen van storingen. Hiervoor is het in veel gevallen noodzakelijk om een eigen technische serviceafdeling in Duitsland in te richten.

Hieronder geven wij – vanuit onze ervaring met het recruitment van technische service medewerkers in Duitsland – antwoord op de vragen wat een service engineer doet, wat hij in Duitsland verdient en wat hij van zijn werkgever verwacht. Mocht u nog meer vragen hebben of meer informatie willen?

Gateway to Germany nov 2024 Hoge Res-2.jpg

Wat doet een Service Engineer in Duitsland?

De functiegroep “technische service” is gericht op het verlenen van technische diensten, die direct in het verlengde liggen van een commerciële deal tussen producent en afnemer. Zodra een product is verkocht ontstaat de noodzaak om dit te installeren, regelmatig te onderhouden en mogelijke storingen snel op te lossen. Daarbij kan gedacht worden aan de klassieke machinebouw voor de verwerkende industrie en de logistieke sector, maar ook industriële computers, kantoormachines, softijsmachines, sinaasappelpersmachines, etc. Een behoorlijk grote range aan producten, die vaak tezamen met service- en onderhoudscontracten worden verkocht.

Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door een medewerker technische service, in het Duits vaak aangeduid als “Servicetechniker” of nog specifieker als “Servicetechniker im Außendienst”. Dat laatste impliceert dat de servicewerkzaamheden bij de klant op locatie worden uitgevoerd en dus niet kunnen plaatsvinden in de werkplaats van de producent.

De afdeling technische service wordt geleid door de Manager Technische Service, in het Duits aangeduid als Abteilungsleiter, Teamleiter of gewoon Manager. Deze persoon leidt het team, zorgt voor de indeling van het werkrooster, opleidingen en communiceert met het management team (of is er zelf onderdeel van).

Wat verdient een Service Engineer in Duitsland?

Het salarisniveau voor een medewerker van de afdeling technische service wordt vrij sterk door de markt bepaald. Daarbij spelen branche en regio een belangrijke rol. In het zuiden liggen de lonen hoger dan in de rest van Duitsland. Uiteraard spelen ook ervaring en specifieke kennis een rol bij de salarisonderhandelingen maar het salaris is veel minder sterk afhankelijk van persoonlijke succesfactoren zoals track-record, in het verleden behaald succes en “persoonlijke” verkoopskills.
 

Voor een dergelijke functie is een variabele salariscomponent / bonus minder gebruikelijk. Wanneer deze wel wordt afgesproken, dan gaat het in de meeste gevallen om 10% tot 20% van het totale beloningspakket. Een hoger percentage is niet wenselijk en wordt ook niet gewaardeerd door de Duitse kandidaat. Kerstgratificatie en vakantiegeld zijn in Duitsland niet verplicht, maar worden wel geregeld in het contract opgenomen.
 

In vrijwel alle gevallen is een auto van de zaak gebruikelijk, waarbij ook privé gereden mag worden. Wanneer een service engineer vanuit een home office werkt, dan dienen ook de hiervoor gemaakte kosten vergoedt te worden. Kostenafrekeningen worden in Duitsland ook door de werkgever vergoedt. Echter werkt het systeem van vergoedingen anders dan in Nederland. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om kosten gewoon te specificeren en van werkgever te ontvangen. Er wordt gewerkt met “Kostenpauschalen” en deze zijn wettelijk vastgelegd.

Salaris Servicetechnicus - Gateway to Germany
Scherm­afbeelding 2024-07-22 om 13.21.40.png
Persoonlijk

We hechten waarde aan een persoonlijke aanpak en maken zo de vertaalslag van jouw Nederlandse bedrijfscultuur naar een succesvolle onderneming in Duitsland.

Ervaren

Als Duitsers in Nederland en met meer dan 20 jaar ervaring in recruitment in Duitsland kennen wij de Duitse markt als geen ander. We hebben ervaring in vrijwel alle branches en met alle functies.

Waarom Gateway to Germany?

Dicht bij de klant

We staan niet alleen figuurlijk, maar ook geografisch dicht bij onze klanten. Vanuit onze kantoren in Utrecht en Düsseldorf zorgen we voor een efficiënt en resultaatgericht recruitmentproces.

Deze bedrijven mocht Gateway to Germany al ondersteunen

Banner voor website_def.png

Business Cases

Neem contact op

Reykjavikstraat 1

3543 KB Utrecht

utrecht@g2g.nl
+31 (30) 252 6640

Peter-Müller-Straße 3

40468 Düsseldorf

duesseldorf@g2g.nl
+49 (211) 385 359 10

  • LinkedIn
  • Xing

Bedankt voor je bericht! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

bottom of page