De functiegroep “technische service” is gericht op het verlenen van technische diensten, die direct in het verlengde liggen van een commerciële deal tussen producent en afnemer. Zodra een product is verkocht ontstaat de noodzaak om dit te installeren, regelmatig te onderhouden en mogelijke storingen snel op te lossen. Daarbij kan gedacht worden aan de klassieke machinebouw voor de verwerkende industrie en de logistieke sector, maar ook industriële computers, kantoormachines, softijsmachines, sinaasappelpersmachines, etc. Een behoorlijk grote range aan producten, die vaak tezamen met service- en onderhoudscontracten worden verkocht.
Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door een medewerker technische service, in het Duits vaak aangeduid als “Servicetechniker” of nog specifieker als “Servicetechniker im Außendienst”. Dat laatste impliceert dat de servicewerkzaamheden bij de klant op locatie worden uitgevoerd en dus niet kunnen plaatsvinden in de werkplaats van de producent.
De afdeling technische service wordt geleid door de Manager Technische Service, in het Duits aangeduid als Abteilungsleiter, Teamleiter of gewoon Manager. Deze persoon leidt het team, zorgt voor de indeling van het werkrooster, opleidingen en communiceert met het management team (of is er zelf onderdeel van).