De functiegroep accountmanager is de laagste functie binnen een commerciële organisatie. Taak van de accountmanager is het bezoeken van bestaande klanten en het winnen van nieuwe klanten binnen een specifiek verkoopgebied. De inhoud van de functieomschrijving is in Nederland en in Duitsland nagenoeg hetzelfde. In Nederland wordt deze functie ook vaak aangeduid als ‘klantbeheerder’ of gewoon ‘verkoper’, in Duitsland is dit vaak een “Vertriebsmitarbeiter im Außendienst” of wel een commercieel medewerker in de buitendienst.
Een interessant verschil is dat in Duitsland voor een dergelijke functie kleinere verkooprayons gedefinieerd worden. Waar in Nederland een indeling in verkoopgebieden Noord, Midden en Zuid gebruikelijk is, wordt in Duitsland vaker onderscheid gemaakt naar Bundesland of postcodegebied.
De functietitel accountmanager Duitsland is tamelijk breed inzetbaar en niet gebonden aan een specifieke branche. Naast de geografische indeling is vaak ook sprake van een indeling per productgroep. Men kan dus binnen één bedrijf meerdere accountmanager hebben voor de deelstaat NRW, waarbij er een deel de staalbranche bewerkt en een andere groep gespecialiseerd is in de houtbranche. Hiërarchisch staat de accountmanager in Duitsland bij kleinere organisaties vaak direct onder een Sales Manager en in grotere organisaties onder een “Gebietsverkaufsleiter”, die wederom aan een Sales Manager rapporteert.