De taak van de Business Development Manager is het in kaart brengen en benutten van marktkansen. Dat geldt vooral voor producten die in meerdere verschillende markten toegepast en verkocht kunnen worden.
De Business Development Manager is een analytisch en gestructureerd verkennende sales professional. Informatie vergaren over de toepassingen van het product, de klantengroepen, hun specifieke behoefte, prijsniveau en toegankelijkheid. Op basis hiervan is hij/zij in staat om samen met de directie van het Nederlandse bedrijf strategische keuzes te maken en in het strategisch plan vast te leggen.
Men zou verwachten dat een Business Development Manager eerder generalist dan specialist is en zodoende onafhankelijk van branche of markt zou kunnen opereren. Maar in Duitsland blijkt dit vaak toch niet het geval te zijn. Branche-, product- en toepassingspecifieke kennis zijn belangrijke criteria om Duitse klanten te kunnen overtuigen. Dat maakt dat de meest succesvolle Business Development Managers zowel thuis zijn in het zakelijk ontwikkelproces als in de inhoud van een specifieke markt in Duitsland.
De Business Development Manager Duitsland heeft naast zijn operationele verantwoordelijkheid vaak ook een belangrijke rol in het bepalen van de commerciële strategie. Hierdoor is deze functie een prima opstap naar commerciële eindverantwoordelijkheid (bijv. als algemeen directeur of commercieel directeur van een Duitse GmbH).