Software, Data & Analytics
Nederlandse ICT- en softwarebedrijven hebben een sterke reputatie als het gaat om innovatie en het internationaal verkopen van hun producten. Duitsland spelt als afzetmarkt een belangrijke rol. Daarbij is het belangrijk om te weten hoe u bij klanten binnenkomt en ze overtuigt van de kwaliteiten van uw organisatie.
Gateway to Germany beschikt over jarenlange ervaring in het begeleiden en adviseren van Nederlandse ICT- en softwarebedrijven bij het opzetten van hun business in Duitsland. We zijn de deskundige op het gebied van werving en selectie van sales specialisten in Duitsland. Naast recruitment voorzien wij u van strategisch advies en ondersteunen wij bij het oprichten van een GmbH en opstellen van een Duits arbeidscontract.
Market Insights Duitsland
De markt rondom het verzamelen, verwerken, analyseren en presenteren van data is sterk groeiende. Een trend die bekend geworden is onder de term industrie 4.0 brengt ook in Duitsland – met zijn eerder traditionele industriestructuur en industrieel denken – een verandering te weeg.
Duitsland beschikt met SAP over één van de grootste softwarebedrijven ter wereld, maar de ruggengraat van de Duitse ICT branche vormt de middenstand. Meer dan 90 procent van de ICT bedrijven in Duitsland heeft minder dan 50 werknemers. Daarbij is de markt zeer regionaal gestructureerd en heeft een beperkt aanbod. Dat biedt kansen voor Nederlandse ondernemers.
Wel is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat de Duitse markt, naast gedifferentieerd en omvangrijk ook onoverzichtelijk en gefragmenteerd en daarmee ontoegankelijk kan zijn.
Er is een duidelijk mentaliteitsverschil merkbaar tussen bedrijven die leveren aan de traditionele industrieën en bedrijven die binnen de start-up clusters actief zijn. Gelet op de diversiteit binnen deze marktgroep is het lastig om een ‘one fits all’ aanpak te bedenken.
Door de afstand naar de Duitse markt te verkleinen, wordt het makkelijker om het vertrouwen van de klant te winnen. Duitse klanten vragen om een Duits gezicht dat dit vertrouwen kan genereren. Het beschikken over een eigen organisatie met sales professionals in Duitsland is de meest efficiënte manier voor een succesvolle bewerking van de Duitse markt.