top of page

Jong, dynamisch, enthousiast… maar niet succesvol in Duitsland!

Ik hou van mijn werk! Er is niets leukers dan Nederlandse bedrijven te helpen bij het veroveren van de Duitse markt en het is ontzettend leuk om te zien hoe onze Nederlandse opdrachtgevers een transformatie doormaken tijdens een recruitmentproject voor de Duitse markt. Want, is het wel zo verstandig om het ideale kandidatenprofiel van Nederland toe te passen in Duitsland? Zoals je waarschijnlijk al vermoedt, is deze aanpak vaak minder succesvol in Duitsland! In dit artikel lees je hoe het kandidatenprofiel in Duitsland verschilt van dat van de jonge en dynamische salesmedewerker in Nederland.


De sleutel voor succes


Het kandidatenprofiel aan het begin van het project is bijna altijd hetzelfde in de voorstelling van Nederlandse bedrijven. De Duitse kandidaat moet jong, maar vooral enthousiast zijn. En een geboren verkoper met een vlotte babbel. Inhoudelijke kennis is minder belangrijk, dat gaan ze hem of haar wel leren. Een bestaand netwerk is ook belangrijk, maar een echte verkoper komt overal wel binnen.


Nu is het natuurlijk zo dat ik goed begrijp waar dit ideale kandidatenprofiel vandaan komt. Dit is het profiel van een sales professional die het in Nederland goed zal doen: jong, enthousiast en een sterke commerciële inslag. En wanneer je niet beter weet dan is dat vanzelfsprekend ook het kandidatenprofiel in Duitsland dat je gaat zoeken. De sleutel voor succes in Duitsland zit echter in de kennis van het Duitse sales proces, van wat Duitse klanten verwachten en hoe de interactie tussen klant en verkoper werkt.

Het ideale kandidatenprofiel in Duitsland


De belangrijkste doelstelling van onze klanten is commercieel succes oftewel (meer) omzet in Duitsland. Duitse klanten overtuigen van de voordelen van je product. Maar nog belangrijker is het overtuigen van de Duitse klant, dat de nieuwe Nederlandse leverancier zijn vertrouwen verdient. Vertrouwen is dan gedefinieerd als som van de producteigenschappen en voordelen vs de markt, betrouwbaarheid van de leverancier en betrouwbaarheid van de verkoper als persoon. Pas wanneer de Duitse klant overtuigd is geraakt van product, organisatie én verkoper ga je zakendoen. Aan het product en aan de gepercipieerde betrouwbaarheid van de organisatie kan je op korte termijn weinig veranderen. Des te belangrijker dus dat de verkoper als persoon dat vertrouwen wél al in ruime mate geniet.


En in zo’n situatie zie je die jonge, dynamische, snelle, enthousiaste verkoper aankomen. Ik zal je weleens even laten zien hoe geweldig we zijn. Geen diepgaande inhoudelijke kennis, geen specifieke branche-ervaring en geen vertrouwenwekkend grijs haar. Der hat keine Ahnung dus…


Verkopen via de inhoud: de Duitse 'Fachspezialist'

Verkopen doe je in Duitsland altijd via de inhoud. De perfecte verkoper weet veel (zo niet alles) van het product en de specifieke klant-toepassing, kent de markt inside out, weet wat concurrenten bieden en doet al jaren succesvol zaken met precies die doelgroep en vaak ook met dezelfde personen binnen de organisatie van de klant. Hij/zij heeft dus een ausgezeichneten Ruf (uitstekende reputatie). Er is sprake van een sterke vertrouwensrelatie en juist dat is de enige manier voor het Nederlandse bedrijf om (relatief) snel stappen te kunnen zetten.


Wanneer mijn collega’s binnen Gateway en ik ons (overtuigings-)werk goed hebben gedaan, dan is dit in de meeste gevallen ook het profiel dat daadwerkelijk gezocht gaat worden. Transformatie voltooid!


Zakendoen in Duitsland met Gateway to Germany

Gateway to Germany ondersteunt en begeleidt al twintig jaar Nederlandse bedrijven die hun business naar Duitsland willen uitbreiden of al langer actief zijn op de Duitse markt. We helpen jouw organisatie bij het vinden van de juiste medewerker, strategisch advies en het opstellen van een Duits arbeidscontract of een GmbH.



bottom of page