top of page

Een bedrijf starten in Duitsland: dit heb je nodig

Zit je eraan te denken om naar Duitsland uit te breiden? Voor groeiende Nederlandse bedrijven is het starten van een bedrijf in Duitsland vaak de eerste stap naar internationaal ondernemen. En niet voor niets; Duitsland is dichtbij en heeft bovendien een van de sterkste economieën wereldwijd. Een uitbreiding naar zo’n sterke, nieuwe verkoopmarkt brengt talloze groeikansen met zich mee. In deze blog ontdek je wat je nodig hebt om een bedrijf te starten in Duitsland.


Vorm: richt je een GmbH op of start je vanuit Nederland?


Voordat je een bedrijf in Duitsland kunt starten, zul je je moeten verdiepen in de verschillende organisatievormen. Wil je alleen een postbus openen, en verder alles vanuit Nederland aansturen, of ga je voor een volwaardige dochteronderneming? Het antwoord op deze vraag bepaalt wat je verder nodig hebt voor je uitbreiding naar de oosterburen. De meest gekozen vorm is het oprichten van een Duitse GmbH, vergelijkbaar met de besloten vennootschap (B.V.) in Nederland. Daarmee ben je flexibel, kun je makkelijk een geschikte locatie vinden en maak je deel uit van het Duitse economische en sociale systeem.


Locatie: dicht bij je klanten


Eén van de voornaamste redenen om een vestiging in Duitsland te openen, is de nabijheid van je (potentiële) klanten en medewerkers. Duitsland heeft 16 deelstaten – Bundesländer genoemd – ieder met zijn eigen voor- en nadelen. De regio net over de grens met Nederland, Nordrhein-Westfalen, is een voor de hand liggende keuze, maar ook bekende steden zoals Berlijn, Hamburg of München zijn, afhankelijk van je afzetmarkt, een goede uitvalsbasis. Klantbezoek wordt makkelijker wanneer je in de buurt bent en ook bij het werven van Duitse medewerkers heb je een streepje voor. Bovendien straalt een Duits adres vertrouwen uit – en om op de Duitse markt te slagen is vertrouwen essentieel.


Budget: bedrijfskosten in Duitsland


Elke onderneming begint met een bedrijfsplan en een budget. Als je in Duitsland een bedrijf wilt starten, zul je je eerst moeten verdiepen in de lokale bedrijfskosten. Niet alleen het onderhouden van een Duitse vestiging kost geld, je moet ook rekening houden met de werkgeverslasten in Duitsland. De kosten die voortkomen uit het oprichten van een GmbH hebben echter een aantal fiscale voordelen: lagere btw-tarieven bijvoorbeeld of een hoger nettosalaris voor je medewerkers. De kosten kunnen per regio verschillen – denk aan onder andere loonkosten of kosten voor een bedrijfspand. Als de keuze nog niet op een bepaalde locatie is gevallen, kan het de moeite waard zijn eerst een budget voor verschillende regio’s op te stellen.


Bereikbaarheid: Duits telefoonnummer


Een Duits telefoonnummer met een Duitse stem die de telefoon opneemt, is een absolute must. Je wilt namelijk het vertrouwen van (potentiële) klanten winnen en gemakkelijk benaderbaar zijn. Voor het aanvragen van een telefoonnummer heb je een Duits adres nodig. Dit kan een ‘echt’ adres zijn, zoals die van je vestiging, of – als je nog niet zover bent in het proces – het adres van een virtual office. In het eerste geval kun je gewoon via de lokale provider een netnummer aanvragen. Als je nog niet over een fysieke locatie beschikt, maar wel al bereikbaar wilt zijn voor Duitse klanten, kun je via VoIP (Voice over IP) bellen. Zo kun je telefoontjes die via het Duitse telefoonnummer binnenkomen gewoon in Nederland op kantoor beantwoorden.

Kennis: taal en (werk-)cultuur


De Nederlandse en de Duitse manier van zakendoen kunnen op bepaalde gebieden nogal van elkaar verschillen. Waar wij in Nederland bijvoorbeeld vaak sneller en gemakkelijker knopen doorhakken en ergens voor gaan, wil een Duitser zich graag eerst, voordat hij met jou in zee gaat, tegen alle eventualiteiten verzekeren. Ook zijn werk en privé in Duitsland strikt gescheiden en je laatste aanbod nog een keer bespreken met een biertje erbij is ongepast. Voordat je in Duitsland een bedrijf begint, is het dus belangrijk dat je je verdiept in de do’s en dont’s in de Duitse werkcultuur. Ook kan het handig zijn om je Duits op te frissen – het spreken van de taal heeft zo zijn voordelen in het contact met Duitse zakenpartners.


Personeel: haal de kennis gewoon in huis


Last but not least heb je natuurlijk Duits personeel nodig dat de Duitse markt voor je gaat veroveren. Werken met eigen personeel in Duitsland is een investering, maar heeft een korte terugverdientijd en zal snel renderen. Als je met Duits personeel in zee gaat, haal je namelijk die kennis van taal en werkcultuur gewoon in huis. Je profiteert snel van het netwerk van je Duitse medewerkers en hun kennis van de markt. Heb je hulp nodig bij het werven van je Duitse personeel? Gateway to Germany ondersteunt jouw organisatie graag bij het vinden van de juiste medewerker.


Los geht’s!


Een bedrijf starten in Duitsland is spannend, maar kan je ook heel veel opleveren. Door het op z’n Duits te doen en dus eerst de nodige kennis in huis te halen, kun je bepaalde beginnersfouten makkelijk voorkomen.


Kun je hierbij een steuntje in de rug gebruiken? Gateway to Germany begeleidt ambitieuze bedrijven al meer dan 20 jaar bij het opzetten van een (dochter)bedrijf in Duitsland. Naast een doelgerichte aanpak voor recruitment in Duitsland, kun je bij ons terecht voor strategisch advies, en kennis over het oprichten van een GmbH en het opstellen van een Duits arbeidscontract. Wil je meer informatie? Neem dan contact op via 030 252 6640 of vul ons contactformulier in.

Deze tekst is in samenwerking met schrijfster en vertaalster Simone Sollberger ontstaan.   

bottom of page