top of page

Gradyent Industry

Business Case: Business Development Manager Industry


Gradyent (Duitsland Gradyent GmbH) is een snelgroeiend softwarebedrijf dat met haar intelligente SaaS-oplossing energieleveranciers ondersteunt bij het minimaliseren van energieverbruik, CO2-uitstoot en operationele kosten. Op deze manier levert het bedrijf een duurzame bijdrage aan de energietransitie. Gradyent is een toonaangevend scale-up bedrijf met een missie om steden en industrieën sneller te helpen decarboniseren door hun warmtenetten te digitaliseren met een digital twin.


Door deze AI-gestuurde digitale twin te bieden, is de softwareoplossing van Gradyent niet alleen in staat om temperaturen, druk en andere metrieken van stadsverwarmingsnetwerken en industriële stoomnetwerken dynamisch te optimaliseren op een klantgerichte manier, maar kan het ook snel en eenvoudig toekomstige scenario’s simuleren. 


Een team van energiespecialisten, AI- en datawetenschappers en consultants is momenteel gevestigd in Nederland, Hongarije, Zweden en Polen. 


Vanwege de snel vorderende uitbreiding was Gradyent nu op zoek naar de eerste Business Development Manager voor industriële klanten om de ontwikkeling van de DACH-regio te ondersteunen.


Vraagstelling

In 2022 heeft Gateway to Germany de eerste 2 medewerkers voor Gradyent geworven en gevonden. Het ging toen om twee Business Development Managers en zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van aanbieders van stadsverwarming. Daarnaast zijn er een Duitse GmbH en een kantoor geopend in het centrum van Berlijn.


In 2023 heeft Gradyent weer contact met Gateway gezocht om een nieuwe Business Development Manager te vinden, maar dan voor een nieuwe tak van sport binnen het bedrijf, namelijk de industrie.


De nieuwe Business Development Manager voor Gradyent zou dus de nieuwe bedrijfstak op gaan zetten en industriële klanten gaan winnen. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor klanten. Deze persoon moest een netwerk meebrengen, zodat direct nieuwe klanten uit de (petro)chemie, food of raffinerijen voor Gradyent gecontacteerd konden worden. Daarnaast moest er business plan geschreven worden. De persoon in kwestie moest dus echt een achtergrond hebben in de procesindustrie, precies weten wat de ‘pijnpunten’ zijn van de bedrijven met betrekking tot energiebesparing en een ervaren Business Development Manager zijn. Interesse en affiniteit met softwareoplossingen en energieonderwerpen waren natuurlijk een must.


Aanpak

Gateway to Germany zocht naar geschikte kandidaten op Xing en LinkedIn. Het profiel dat we zochten was niet eenvoudig, want het gaat hier om de eerste medewerker voor deze bedrijfsactiviteiten en klantenkring. De complexiteit van het profiel zat vooral in het stuk business development in een vrij nieuw domein. De persoon moest over het juiste netwerk en de juiste kennis beschikken. Een match op persoonlijkheidsvlak en affiniteit met de materie waren eveneens erg belangrijk.


Resultaat

Gateway to Germany stelde een shortlist van vier kandidataen aan Gradyent voor. Eén kandidaat sprong er in positieve zin bovenuit en kon in alle opzichten overtuigen. Hij had een achtergrond in de petrochemie en raffinaderijen en was een ervaren Business Development Manager die ook heel goed bij Gradyent paste. Helaas sloeg hij het contractaanbod van Gradyent af en koos voor een ander bedrijf, waarop Gateway een nieuwe zoektocht startte. In de volgende ronde kwamen opnieuw 4 kandidaten naar voren, waarbij alle kandidaten werden uitgenodigd voor een gesprek en twee kandidaten bijzonder overtuigend waren.


Uiteindelijk werd een jonge kandidate aangenomen die voorheen software met een digitale twin had verkocht als Business Development Lead aan industriële klanten, zoals Shell. Zij had precies de kennis, ervaring en het netwerk waar Gradyent naar op zoek was. Ze woont ook dicht bij het kantoor in Berlijn, wat het makkelijker maakt om met het lokale team samen te werken.

bottom of page