
Country Manager Duitsland
Wanneer Nederlandse bedrijven op zoek gaan naar een Countrymanager Duitsland, dan bevinden zij zich vaak op een kruispunt in hun eigen ontwikkeling. De organisatie heeft dan behoefte aan een centrale aansturing van de Duitse activiteiten, naast de inhoudelijke kennis van managementprocessen en de behoefte aan een strategische aanjager van verdere groei op de Duitse markt.
​
In dit artikel geven wij een overzicht van de functie Countrymanager Duitsland. We bespreken inhoud van de functie en geven een inschatting van de bijbehorende salarissen en arbeidsvoorwaarden. Heb je vragen hierover? Of ben je op zoek naar de juiste kandidaat in Duitsland? Neem dan contact op met onze Duitsland-specialisten!



































































Wat doet een Country Manager Duitsland?
Een Country Manager Duitsland is verantwoordelijk voor het leiden en beheren van de bedrijfsactiviteiten van een (groeiende) Nederlandse onderneming in Duitsland. Inhoudelijk zijn er nagenoeg geen verschillen tussen deze functie in een Nederlandse en een Duitse setting. De Country Manager fungeert hoofdzakelijk als schakel tussen het hoofdkantoor in Nederland en de lokale organisatie in Duitsland.
​
Voorbeelden van de belangrijkste taken van een Country Manager zijn:
-
Strategische planning
-
Marktanalyse
-
Business development
-
Aansturing Team
-
Compliance van de Duitse organisatie / GmbH
De werkzaamheden van een Country Manager zijn in veel gevallen beter aan te geven aan de hand van de ontwikkelingsfase waarin de Duitse organisatie zich bevindt:
​
Start-up-fase: Top-down marktbenadering in Duitsland
Veel Nederlandse bedrijven die starten op de Duitse markt doen dit door het werven van een Accountmanager, Sales Manager of Vertegenwoordiger. In sommige gevallen is echter een andere aanpak vereist: een Top-down opbouw van een Duitse organisatie. Dit begint met de aanstelling van senior managementprofessionals, gevolgd door de opbouw van een lokaal team in Duitsland.
Deze marktbenadering is met name relevant voor softwarebedrijven, die hun producten aan banken en verzekeraars verkopen, strategieadviesbureaus met als enige doelgroep beursgenoteerde bedrijven en industriële toeleverbedrijven die zaken willen doen met de Duitse automobielindustrie.
In alle gevallen gaat het om een uiterst hoogwaardige dienst of product, waarbij er slechts een handjevol afnemers op de Duitse markt zijn. De toegangseisen en concurrentie zijn bovengemiddeld hoog.
Scale-up-fase: professionalisering van de Duitse markt.
In veel gevallen ontstaat de behoefte aan een Country Manager Duitsland pas in een latere fase van de expansie. De marktbewerking is bottom-up ontwikkeld: er zijn al verkopers, accountmanagers of salesmanagers in Duitsland werkzaam. De omzet is stabiel en de vraag naar meer structuur en centrale aansturing groeit.
Op dat moment overwegen bedrijven vaak de oprichting om een GmbH en om een Duitse directeur / Geschäftsführer aan te stellen. Deze stap heeft enkele juridische consequenties en is niet altijd wenselijk voor de Nederlandse directie of aandeelhouders. In dat geval kan worden gekozen voor het aannemen van een countrymanager Duitsland die de verantwoordelijkheid neemt voor de dagelijkse aansturing, verdere uitbouw van de markt en verbinding met het hoofdkantoor, zonder de formele aansprakelijkheid van een statutair bestuurder.
Wat is het verschil tussen een Countrymanager en een Directeur in Duitsland?
Directeur:
In Duitsland er is er een groot verschil tussen de functie Countrymanager of de functie van directeur bij een bedrijf. In Duistland heeft het woord “directeur” meestal betrekking op de Geschäftsführer van een GmbH.
De functie van Directeur is een wettelijke functie met duidelijke verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden volgens het Duitse Handelsrecht (Handelgesetzbusch en GmbH-Gesetz https://handelsgesetzbuch.info ).
De directeur vertegenwoordigt het bedrijf naar buiten en heeft de volmacht om bindende besluiten te nemen. Een directeur is persoonlijk aansprakelijk bij nalatig gedrag.
Countrymanager:
De functie van een Countrymanager in Duitsland is niet juridisch gedefinieerd. De rol van een Countrymanager heeft vaak een operationeel karakter. Deze manager voert de strategie van een Nederlands bedrijf uit in Duitsland en rapporteert aan het hoofdkantoor in Nederland of een regionale leidinggevende in Duitsland.
De Countrymanager richt zich met name op de dagelijkse operationele en commerciële zaken. De focus ligt op groei, sales, marketing en in sommige gevallen op teammanagement.

Wat verdient een Countrymanager in Duitsland?
Het salaris van een countrymanager in Duitsland varieert sterk. Het is afhankelijk van;
-
Ervaring
-
Bedrijfsgrootte
-
Sector
-
Locatie in Duitsland
In de projecten die Gateway to Germany in de afgelopen jaren heeft begeleid, zat het salaris altijd boven de € 100.000, met uitschieters tot € 150.000 (incl. bonus).
Een countrymanager kan doorgaans rekenen op de volgende secundaire arbeidsvoorwaarden.
​
-
Prestatiegebonden bonussen
-
Winstdeling
-
Pensioenregeling
-
Vakantiedagen (minimaal 30 dagen per jaar)
Waarom Gateway to Germany?
Persoonlijk
We hechten waarde aan een persoonlijke aanpak en maken zo de vertaalslag van jouw Nederlandse bedrijfscultuur naar een succesvolle onderneming in Duitsland.
Ervaren
Als Duitsers in Nederland en met meer dan 20 jaar ervaring in recruitment in Duitsland kennen wij de Duitse markt als geen ander. We hebben ervaring in vrijwel alle branches en met alle functies.
Dicht bij de klant
We staan niet alleen figuurlijk, maar ook geografisch dicht bij onze klanten. Vanuit onze kantoren in Utrecht en Düsseldorf zorgen we voor een efficiënt en resultaatgericht recruitmentproces.
Business Cases