
Country Manager Duitsland
Wanneer Nederlandse bedrijven op zoek gaan naar een Country Manager Duitsland, dan bevinden zij zich vaak op een kruispunt in hun ontwikkeling. De organisatie heeft dan behoefte aan een centrale aansturing van de Duitse activiteiten, inhoudelijke kennis van managementprocessen en de behoefte aan een strategische aanjager van verdere groei op de Duitse markt.
​
In dit artikel geven wij een overzicht van de functie Country Manager Duitsland. We bespreken de inhoud van de functie en geven een inschatting van de bijbehorende salarissen en arbeidsvoorwaarden. Heb je vragen hierover? Of ben je op zoek naar de juiste kandidaat in Duitsland? Neem dan contact op met onze Duitsland-specialisten!



































































Wat doet een Country Manager Duitsland?
Een Country Manager Duitsland is verantwoordelijk voor het leiden en beheren van de bedrijfsactiviteiten van een (groeiende) Nederlandse onderneming in Duitsland. Inhoudelijk zijn er nagenoeg geen verschillen tussen deze functie in een Nederlandse en een Duitse setting. De Country Manager fungeert hoofdzakelijk als schakel tussen het hoofdkantoor in Nederland en de lokale organisatie in Duitsland.
​
Voorbeelden van de belangrijkste taken van een Country Manager zijn:
-
Strategische planning
-
Marktanalyse
-
Business development
-
Aansturing Team
-
Compliance van de Duitse organisatie / GmbH
De werkzaamheden van een Country Manager zijn in veel gevallen beter aan te geven aan de hand van de ontwikkelingsfase waarin de Duitse organisatie zich bevindt:
​
Start-up-fase: Top-down marktbenadering in Duitsland
Veel Nederlandse bedrijven die starten op de Duitse markt doen dit door het werven van een Accountmanager, Sales Manager of Vertegenwoordiger. In sommige gevallen is echter een andere aanpak vereist: een Top-down opbouw van een Duitse organisatie. Dit begint met de aanstelling van senior managementprofessionals, gevolgd door de opbouw van een lokaal team in Duitsland.
Deze marktbenadering is met name relevant voor softwarebedrijven, die hun producten aan banken en verzekeraars verkopen, strategieadviesbureaus met als enige doelgroep beursgenoteerde bedrijven en industriële toeleverbedrijven die zaken willen doen met de Duitse automobielindustrie.
In alle gevallen gaat het om een uiterst hoogwaardige dienst of product, waarbij er slechts een handjevol afnemers op de Duitse markt zijn. De toegangseisen en concurrentie zijn bovengemiddeld hoog.
Scale-up-fase: Professionalisering van de Duitse markt.
In veel gevallen ontstaat de behoefte aan een Country Manager Duitsland pas in een latere fase van de expansie. De marktbewerking is bottom-up ontwikkelt: er zijn al verkopers, accountmanagers of salesmanagers in Duitsland werkzaam. De omzet is stabiel en de vraag naar meer structuur en centrale aansturing groeit.
Op dat moment overwegen bedrijven vaak de oprichting om een GmbH en om een Duitse directeur / Geschäftsführer aan te stellen. Deze stap heeft juridische enkele consequenties en is niet altijd wenselijk voor de Nederlandse directie of aandeelhouders. In dat geval kan worden gekozen voor het aannemen van een Countrymanager Duitsland die de verantwoordelijkheid neemt voor de dagelijkse aansturing, verdere uitbouw van de markt en verbinding met het hoofdkantoor, zonder de formele aansprakelijkheid van een statutair bestuurder.
Wat verdient een Country Manager Duitsland?
De functie van Country Manager is uiteraard afhankelijk van branche en regio. Vergeleken met andere salesfuncties kan echter worden gesteld dat de salarissen in heel Duitsland relatief homogeen zijn en er dus minder dan gemiddeld rekening gehouden dient te worden met de standplaats van de functie.
​
Het is gebruikelijk om met een variabele component te werken. Deze zit voor Country Managers tussen 20% en maximaal 40% van het totale package. Een hoger percentage is niet aan te bevelen en wordt in de meeste gevallen ook door de kandidaten niet gewaardeerd. Vakantiegeld en kerstgratificaties zijn niet verplicht. In vrijwel alle gevallen is een auto van de zaak gebruikelijk, waarbij ook privé gereden mag worden. Zaken als telefoon, laptop, tablet zijn vanzelfsprekend.
​
Het is gebruikelijk dat Country Managers in Duitsland vanuit een home office werken. Mocht dit het geval zijn, dan dient werkgever wel in de kosten hiervan te voorzien.

Waarom Gateway to Germany?
Persoonlijk
We hechten waarde aan een persoonlijke aanpak en maken zo de vertaalslag van jouw Nederlandse bedrijfscultuur naar een succesvolle onderneming in Duitsland.
Ervaren
Als Duitsers in Nederland en met meer dan 20 jaar ervaring in recruitment in Duitsland kennen wij de Duitse markt als geen ander. We hebben ervaring in vrijwel alle branches en met alle functies.
Dicht bij de klant
We staan niet alleen figuurlijk, maar ook geografisch dicht bij onze klanten. Vanuit onze kantoren in Utrecht en Düsseldorf zorgen we voor een efficiënt en resultaatgericht recruitmentproces.
Business Cases