Een bedrijf vestigen in het buitenland is altijd een uitdagende stap. Je zult je namelijk moeten verdiepen in de plaatselijke wet- en regelgeving, de fiscale regels en de lokale cultuur. Tegelijkertijd biedt een bedrijf in het buitenland ook kansen. Zo ben je dichterbij je klanten en neem je een drempel weg met een lokaal telefoonnummer en adres. Dat geldt voor een land aan de andere kant van wereld net zo goed als voor Duitsland. Alleen waar moet je beginnen? Hieronder geven wij vier tips voor het vestigen van een bedrijf in Duitsland.
Een bedrijf vestigen in Duitsland, maar waar?
Een bedrijf vestigen in Duitsland vergt verdieping in de organisatievormen. Zo kan je ervoor kiezen om een verkoopkantoor op te zetten, een postbus te openen, een bedrijf over te nemen of een volwaardige dochteronderneming op te richten. Voor ambitieuze ondernemers die optimaal gebruik willen maken van de kansen op de markt is vooral de laatste optie interessant. Van de rechtsvormen die er in Duitsland zijn, ligt het oprichten van een GmbH het meest voor de hand. In het verleggen van de activiteiten naar Duitsland is ook de locatiekeuze erg belangrijk. In dit artikel besteden we aandacht aan vier doorslaggevende factoren in de keuze van de toekomstige bedrijfslocatie.
1. Een locatie in de buurt van Nederland
Een belangrijk uitgangspunt voor de locatie van het dochterbedrijf is de geografische ligging ten opzichte van het moederbedrijf in Nederland. Veel ondernemers kiezen voor een locatie die makkelijk te bereiken is vanuit Nederland. Over een grenslengte van 577 kilometer is er vast ook voor jouw bedrijf een interessante locatie te vinden om een vestiging te openen.
Om een bedrijf te vestigen wordt er vaak gekozen voor een locatie in het kloppende hart van de Duitse maakeconomie: Nord-Rhein Westfalen. Niet gek, want vanaf Utrecht ben je binnen 2 uur in Düsseldorf. De metropoolregio rond de Rijn en de Ruhr is zowel vanuit Nederland als vanuit Duitsland met de auto, de trein en het vliegtuig goed te bereiken. Ondanks de prima bereikbaarheid kent het gebied een hoge verkeersdichtheid en door de ‘never-ending’ wegwerkzaamheden op de autobahn leidt dat regelmatig tot files. Zo erg als in Hamburg is het gelukkig (nog) niet.
2. Dichtbij de klant
Het kiezen van een locatie voor de Duitse vestiging kan ook een keuze zijn op basis van de klanten. Duitsland is groot en er zijn tal van verschillen tussen Duitsers onderling. Dit kunnen verschillen zijn in de voorkeur van de consument, maar er zijn ook nationale verschillen in de manier van bouwen. Bovendien kent Duitsland regio’s die sterk door een bepaalde industrie gekenmerkt worden, denk daarbij aan de staalindustrie in het Ruhrgebied of de houtindustrie in Zuid-Duitsland. Wil je een bedrijf vestigen in Duitsland? Sta er dan even bij stil waar je meeste klanten zitten en waar je het beste je product aan de man kan brengen. Het kan zin hebben om daar in de buurt een kantoor en eventueel een showroom in te richten.
3. In de buurt van de medewerker
Veel bedrijven die in Duitsland een business willen opbouwen, beginnen met de eerste pogingen vanuit Nederland. Dat is een manier om de Duitse markt te betreden, die gepaard gaat met doorzettingsvermogen en een lange adem. Er zijn inmiddels ook al flink wat bedrijven die met een Duitse medewerker de markt opgaan. Die persoon is zelf Duits, kent de geschreven en ongeschreven regels en heeft idealiter het netwerk en de contacten om direct spijkers met koppen te slaan.
Aangezien diegene in de buitendienst werkt, zal hij voornamelijk onderweg zijn. De rest van de tijd brengt hij door op zijn thuiswerkplek om de administratie te doen. Mocht de Nederlandse moederorganisatie dan zover zijn om een bedrijf te vestigen in Duitsland, dan is het praktisch om dat in de omgeving van de buitendienstmedewerker te doen. Diegene is daar bekend en kent ongetwijfeld een interessante locatie. Bovendien kan hij eventuele klanten in de nieuwe kantoorruimte ontvangen.
4. Een spil in het logistieke web
Hoewel de meeste Nederlandse ondernemers met verkopers de Duitse markt veroveren, zijn er ook bedrijven die een magazijn of distributiecentrum in Duitsland willen vestigen. Bijvoorbeeld e-commerce bedrijven die hun klanten sneller willen bereiken. Bij het vestigen van zo’n bedrijf in Duitsland of het ontwikkelen van een distributienetwerk is het belangrijk om extra goed na te denken over de locatie.
Er zijn een aantal factoren die een vestigingsplaats wel of niet succesvol maken. In eerste instantie is het van belang om na te gaan of er genoeg ruimte is op de beoogde locatie, ook met het oog op een eventuele uitbreiding. Ten tweede moet er voldoende gekwalificeerd personeel in de omgeving wonen. Ten derde is het belangrijk dat er een goede infrastructuur aanwezig is, waar bijvoorbeeld de internetverbinding sterk genoeg is. Daarnaast moet de locatie voor leveranciers en afnemers goed te bereiken zijn. Een vestiging in de buurt van de voornaamste transportwegen is sterk aan te raden.
Vanuit een financieel oogpunt is het interessant om je te verdiepen in mogelijke subsidies en de lokale belastingtarieven, deze kunnen per gemeente sterk uiteenlopen. Laat je daarom ook altijd goed informeren over de lokale wet- en regelgeving en de benodigde vergunningen.
Meer weten?
Overweegt jouw organisatie de stap naar Duitsland en wil je meer te weten komen over het vinden van de juiste locatie, het werven van Duits personeel of de juiste strategische aanpak? Wij helpen je verder en denken graag met je mee. Neem contact op via 030 252 6640 0f vul het contactformulier in.