Business Case: Directeur
NNZ is een Nederlands familiebedrijf met een rijk assortiment aan verpakkingsoplossingen voor klanten in de agrarische sector en in toenemende mate de industrie. Het bedrijf is internationaal reeds goed vertegenwoordigd en zocht voor Duitsland een directeur. Aan Gateway de opdracht om de juiste persoon voor die taak te vinden.
Vraagstelling
NNZ was op zoek naar een nieuwe directeur in Duitsland, om de verkoopcijfers te optimaliseren, de inkoopvoorwaarden te verbeteren, de producten van NNZ verder te ontwikkelen en de budgetgoals te behalen. De nieuwe directeur zou ook verantwoordelijk worden voor de lange termijnstrategie en de ondernemingsontwikkeling. Daarom moest de kandidaat kennis hebben van marktanalyses om nieuwe ontwikkelingen en kansen op de markt te kunnen waarnemen. Bovendien wordt de nieuwe directeur het gezicht naar de Duitse markt en neemt daarmee ook een representatieve verantwoording op zich. De nieuwe directeur gaat leidinggeven aan een 5tal management leden en 65 medewerkers, die over de afdelingen sales, inkoop, logistiek en magazijn en productie verdeeld zijn. Tenslotte neemt de directeur ook aan managementmeetings met alle countrymanagers deel.
Aanpak
Na een uitgebreid intakegesprek bij NNZ in Groningen, kregen de consultants van Gateway een goed beeld van het profiel van de gewenste directeur voor NNZ in Duitsland. De consultants mochten ook een blik werpen in de productie en andere processen om daarmee een beeld van de sfeer en de bedrijfscultuur te krijgen. Maar ook om te ondervinden hoe innovatief NNZ werkt, welke samenwerkingspartners er zijn en hoe NNZ omgaat met het thema plastic en duurzaamheid. In de loop van het gesprek werd duidelijk, dat de juiste kandidaat over meerdere jaren ervaring in een gelijkwaardige leidinggevende rol zou moeten beschikken. De ideale kandidaat zou ervaring moeten hebben met het opbouwen van een markt, identificeren van nieuwe kansen, het ontwikkelen van een strategie en de juiste pioniersinstelling meebrengen. Daarnaast was een zelfverzekerd en overtuigend optreden en een netwerk in de agrarische sector wenselijk.
Resultaat
Na het wervingsproces vonden de eerste gesprekken op ons kantoor in Düsseldorf plaats. Vervolgens konden we vijf kandidaten die aan het gewenste profiel voldeden voorstellen. Ze hadden allemaal ervaring op directieniveau en hadden kennis van verpakkingsmachines, sales, marktopbouw, marktintroductie en leidinggeven. De netwerken van de kandidaten liepen uiteen van Food, Non-Food, Medical, industrie en de agrarische sector. Na intensieve gesprekken met NNZ en een assesment center, heeft het bedrijf besloten om met een kandidaat in zee te gaan die zowel nationale als internationale ervaring op het gebied van FMCG-verpakkingen heeft opgedaan.