top of page

Intus Personeelsplanning

Business Case: Business Development Manager


Het Nederlandse softwarebedrijf Intus Personeelsplanning Software BV, is een onafhankelijk softwarebedrijf dat in het jaar 2000 is opgericht. Het zelf ontwikkelde systeem InPlanning is een van de beste personeelsplanningssystemen op de markt. InPlanning is ontwikkeld op basis van de "User-Centered" filosofie. Parallel aan oprichting van de dochteronderneming Swisio GmbH in januari 2021 was het bedrijf op zoek naar een sales talent voor Duitsland.


Vraagstelling

Voor de ontwikkeling van het bedrijf Swisio GmbH in Duitsland waren we in eerste instantie op zoek naar Sales Manager. Op basis van de feedback van kandidaten hebben we de titel van de functie gewijzigd in Business Development Manager, omdat ontwikkeling een essentieel onderdeel van deze functie is. Tot dan toe had Swisio nog geen projecten in Duitsland gerealiseerd, daarom lag de nadruk in deze functie op het genereren van leads en het opbouwen van contacten. Intus biedt een uitgebreid pakket dispatching software dat kan worden gebruikt in verschillende sectoren zoals industrie, transport & logistiek, overheid en vrije tijd. Niettemin behoort het merendeel van de klanten tot de sector gezondheidszorg. Het zwaartepunt voor Duitsland werd daarom op deze sector gelegd. De ideale kandidaat is een jager die zijn energie haalt uit netwerken en het onderhouden van contacten. Hij zal vooral nieuwe klanten werven en hierdoor werd van de BDM verwacht dat hij creatieve manieren zou vinden om nieuwe leads te genereren.  


Aanpak

Als gevolg van de Corona-pandemie, vond het intakegesprek met Swisio plaats via een videogesprek. Wij spraken uitvoerig met de directeur van Intus en de toekomstige directeur voor Swisio over het gewenste profiel van de kandidaat. Het werd duidelijk dat de Country Manager van Swisio uit de marketing komt en dat hij het liefst een kandidaat uit de sales aan zijn zijde zou willen hebben. Ofwel iemand die bekend is met de Duitse markt, de eisen van de gezondheidszorg op het gebied van personeelsplanningssoftware kent en die weet hoe hij nieuwe klanten kan werven en overtuigen.


Resultaat

Na twee weken konden we de eerste telefonische interviews met kandidaten regelen en na in totaal zes interviews konden we drie geschikte kandidaten aan Swisio voorstellen. Na in totaal 2 videogesprekken en een persoonlijk gesprek met de kandidaten was het bedrijf overtuigd van zijn beslissing en kon de functie na een projectduur van 2,5 maanden met succes ingevuld worden.

bottom of page