Business Case: Key Account Manager
Het Nederlandse bedrijf Bevaplast is een leverancier van huismerkconcepten op het gebied van wondverzorging, voetverzorging en sportverzorging. Het productassortiment van Bevaplast omvat speciale pleisters, bandages en tapes. Het bedrijf werkt samen met producenten en leveranciers van (sport)medische producten over de hele wereld. Bevaplast levert haar eigen merkproducten vooral aan drogisterijen, detailhandels en discounters.
Vraagstelling
Sinds de jaren ’90 is Bevaplast actief op de Duitse markt. In het kader van duurzame klantenbinding en verdere ontwikkeling van de verkoopactiviteiten in Duitsland waren wij op zoek naar een gemotiveerde Key Account Manager voor de regio DACH. Het vereiste profiel van de KAM voor Bevaplast was ca. acht tot tien jaar beroepservaring, ervaring met de verkoop van eigen merken en technische/financiële kennis in dit segment. Een relevant netwerk in de detailhandel is belangrijk in het bijzonder bij discountwinkels, drogisterijen en supermarkten. Idealiter heeft de kandidaat een soortgelijk product verkocht aan klanten in hetzelfde marktsegment. Ervaring met medische hulpmiddelen is een pre.
Aanpak
Vanwege de Corona pandemie waren we genoodzaakt de uitvoerige intake met de eigenaar van Bevaplast via een videogesprek te doen. Normaalgesproken vind de intake altijd persoonlijk plaats. We kregen een goed inzicht in de vorige medewerkers in de KAM-positie voor Duitsland, wat er niet goed ging en wat de taken, eisen en doelstelling voor de KAM zouden moeten zijn. We spraken over de manier waarop Bevaplast werkt en kregen inzicht in de structuren, cultuur en mentaliteit van het bedrijf. Bovendien hebben wij kennis opgedaan over de kenmerken van de verkoop onder private label. We hebben duidelijk te horen gekregen hoe belangrijk een overtuigende, gemotiveerde en betrouwbare kandidaat is voor Bevaplast.
Resultaat
Al na 14 dagen konden we de eerste kandidaten voorstellen, die vervolgens al snel werden uitgenodigd voor een eerste persoonlijk gesprek met de eigenaar van Bevaplast. In totaal konden wij 7 kandidaten voorstellen die aan het profiel voldeden. Na verdere gesprekken op locatie met het team van Bevaplast, werd de positie van KAM succesvol ingevuld. En dat met een projectdoorlooptijd van twee maanden.