Business Case: Business Development Manager
Ximedes (toen nog Magna Carta) is een gespecialiseerde producent van multifunctionele chipcard systemen. Deze worden voornamelijk gebruikt in de facilitaire omgeving binnen grotere organisaties. Doelgroepen zijn zorg- en onderwijsinstellingen, overheidsorganisaties, zakelijke dienstverleners en grote productiebedrijven. Veelvoorkomende toepassingen zijn identificatie, betalingsafwikkeling, toegangsregistratie en gebruiksautorisatie. Het contact met eindgebruikers loopt via het partnerkanaal maar kan ook rechtstreeks tot stand komen.
Vraagstelling
In Duitsland zijn de eerste successen geboekt door het verwerven van opdrachten zowel in het universitair onderwijs als bij de grote industrie. De vraag is hoe het meest effectief de markt structureel verder kan worden ontsloten. Ervaringen uit het verleden ontmoedigen de keuze voor value added resellers of andere distributeurs. Ons advies is te investeren in een eigen verkooporganisatie in Duitsland en die uit te rusten met een gekwalificeerde business development manager voor de Duitse markt. Deze zal op meerdere niveaus de potentiële klanten moeten bewerken.
Aanpak
Na afstemming van het zoekprofiel maken wij een selectie van de meest toepasselijke online portals om daarop een Duitstalige advertentie te plaatsen. Gezocht wordt op landelijke basis daar de competenties van de kandidaat prevaleren boven de regio waar de kandidaat gevestigd is. Immers de doelgroep is verspreid over geheel Duitsland. Wat de competenties betreft dient de ideale kandidaat een combinatie te hebben van IT-gerelateerde kennis en projectmatig commercieel denken.
Resultaat
De relatief hoge eisen aan de kandidaat leiden tot een scherpe selectie. Uit een beperkt aantal goed toegeruste kandidaten wordt een relatief jonge, dynamische persoon gekozen. Deze past niet alleen inhoudelijk uitstekend, maar vooral het beste in de typische bedrijfscultuur van een technologie-georiënteerde onderneming als Ximedes.