top of page

VanRiet MHS

Business Case: Field Service Engineer (noord, oost, zuid & west)


VanRiet Material Handling Systems is al meer dan 65 jaar wereldwijd specialist voor wat betreft het ontwerpen, integreren, installeren en onderhouden van geautomatiseerde transport- en sorteeroplossingen voor de logistieke sector. Gateway to Germany heeft het intralogistieke bedrijf geholpen met de werving en selectie van vier field service engineers voor Duitsland.


Vraagstelling

Van Riet is al enkele jaren succesvol op de Duitse markt actief. Enkele van de grootste logistieke bedrijven hebben gekozen voor een samenwerking met deze Nederlandse specialist. In de grootste distributie centra zijn intratransport- en sorteermachines van Van Riet MHS geïnstalleerd. Maar zoals voor elk machinebouwbedrijf geldt ook hier: na sales komt service. De installed base dient goed onderhouden te worden en – in geval van storingen – dienen reparaties vaak al binnen enkele uren uitgevoerd te worden. Hiervoor heeft Van Riet in het verleden met een servicepartner in Duitsland samengewerkt. Om strategische redenen heeft de directie van Van Riet gekozen om deze samenwerking te beëindigen en een eigen service organisatie op te bouwen.

Gateway to Germany is door de directie van Van Riet MHS gevraagd om te helpen bij het recruitment in Duitsland. Deze adviesopdracht bevat daarbij twee onderdelen. Ten eerste natuurlijk het recruitment in Duitsland van een viertal technische medewerkers in verschillende regio’s. Ten tweede het ondersteunen van de HR- en financiële afdeling van Van Riet bij het voorbereiden van de organisatie op het werken met Duitse medewerkers in Duitsland. Daarbij hoort o.a. de salarisadministratie, het oprichten van een GmbH en het opstellen van Duitse arbeidscontracten.


Aanpak

Het opzetten van een eigen organisatie met meerdere gekwalificeerde technische medewerkers in verschillende regio’s in Duitsland is een flinke uitdaging. Niet alleen voor wat het recruitment in Duitsland betreft, maar vooral het feit dat het allemaal snel moet gebeuren om de operationele downtime tot een minimum te beperken. Voor het recruitment in Duitsland hebben wij van begin aan ingezet op een gecombineerde aanpak uit een directe benadering én het plaatsen van advertenties op gespecialiseerde jobportals. Dit om in een krappe arbeidsmarkt voor voldoende zichtbaarheid te zorgen en om de juiste kandidaten snel in ons proces te krijgen. Recruiters in Duitsland hebben een ruime keuze aan gespecialiseerde jobportals. Voor functies binnen de techniek en de technische service heb je meerdere opties om een advertenties bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Voor het direct benaderen van kandidaten kiezen wij vrijwel altijd voor Xing, de meest “Duitse” zakelijke contacten platform. Door een brede benadering te kiezen hebben wij snel sollicitatiegesprekken met geschikte kandidaten kunnen inplannen. Deze gesprekken vinden in veel gevallen plaats op ons kantoor in Düsseldorf / Duitsland en worden altijd gehouden alvorens kandidaten nar de klant door te sturen.


Resultaat

Het resultaat van ons werk is toch een ruime keuze aan geschikte kandidaten voor onze opdrachtgever. Ondanks de tijdsdruk, de krappe arbeidsmarkt in Duitsland en de hoge eisen aan technische kwalificaties hebben wij binnen drie maanden alle vier functies in Duitsland kunnen invullen. Belangrijk resultaat is daarnaast dat zowel de financiële afdeling als ook de HR-afdeling op basis van ons advies en actieve inbreng van onze partners in Duitsland alle administratieve, contractuele en financiële zaken tot in de puntjes hebben kunnen regelen. De vier nieuwe medewerkers kunnen dus aan de slag gaan en de Duitse klanten van Van Riet blij maken!


bottom of page