De Graaf Bakeries BV
- Simone Sollberger
- 5 dagen geleden
- 2 minuten om te lezen
Business Case: Business Development Manager / Key Account Manager
Onze Nederlandse opdrachtgever De Graaf Bakeries is een van de grootste industriële bakkerijen in Nederland en een absolute specialist op het gebied van Instore Bakery. Het familiebedrijf in de vierde generatie is in 1990 begonnen als een lokale bakkerij en is uitgegroeid tot een internationale speler op het gebied van opbakspecialiteiten. Met tien productielijnen verspreid over drie locaties is het bedrijf voortdurend bezig met het produceren van de lekkerste en kwalitatief hoogststaande bakkerijproducten.
DGB is sinds 2006 actief op de Duitse markt en heeft al gerenommeerde klanten in de levensmiddelendetailhandel (LEH) voor zich weten te winnen
In Nederland zijn DGB-producten steeds vaker te vinden in de out-of-home-sector (OOH). In Duitsland is Starbucks de eerste klant in de OOH-sector. DGB is ook al succesvol in Spanje, Frankrijk, België en Luxemburg.

Casus
De vraagstelling van DGB is het vinden van twee nieuwe medewerkers. De eerste functie betreft een Business Development Manager die de Out-of-Home-markt in Duitsland verder moet gaan opbouwen. De tweede functie is een Key Account Manager voor het beheren van de bestaande retailklanten en tevens het werven van nieuwe klanten. Beide functies onderscheiden zich door de specifieke expertise, ervaring en het netwerk in het betreffende vakgebied.
Zoektocht
Voor de Retail Key Account-functie dient het iemand te zijn met aantoonbare ervaring in de verkoop van bakkerijproducten aan Duitse supermarktketens. Voor de Business Development Manager Out-of-Home-functie zijn we op zoek gegaan naar kandidaten die bij voorkeur een netwerk hebben in de wereld van de Quick-Service Restaurants (QSR). Het opstellen van een bedrijfsplan voor de marktintroductie en de ontwikkeling en uitvoering van de business development-strategie/go-to-market-strategie, behoort ook tot de taken van de (Senior) Business Development Manager.
Resultaat
Voor beide functies zijn er veel gesprekken gevoerd met potentiële kandidaten. Het ontbreken van het juiste netwerk, het zich niet kunnen inleven in de pioniersrol als Business Development Manager of de bij DGB passende persoonlijkheid waren vaak de reden voor het afwijzen van de kandidaat.
Uiteindelijk zijn er twee dames aangenomen met het totaalpakket waar DGB naar op zoek was. De kandidate voor de positie van Key Account Manager heeft jarenlange ervaring in de verkoop van bakkerijproducten aan klanten, zoals Rewe, Edeka, Aldi en Lidl.
Voor de functie van Business Development Manager beschikt de kandidate over landelijke contacten met o.a. KFC, McDonald's, Subway, Burger King, enz. Voor beide functies de perfecte match!