Business Case: Directeur
Slush Puppie is de Europese marktleider op het gebied van ijsdrank. Sinds 1970 is het Britse bedrijf bezig om de beste slush ervaring voor de – jonge en wat minder jonge - consument te bieden. Een nieuw samenwerkingsverband met Coca Cola Inc. biedt enorme commerciële kansen, die het bedrijf graag wil verzilveren. Voor Gateway to Germany de taak om Slush Puppie bij het betreden van de Duitse markt te begeleiden en het recruitment van een Country Director in Duitsland uit te voeren.
Vraagstelling
De Duitse markt is bekend met veel verschillende slush concepten, maar nog niet met het merk Slush Puppie. De Duitse markt is onontgonnen terrein voor het Nederlandse management, de Britse directie en eigenaar. Uit vooronderzoek blijkt dat in Duitsland voldoende marktkansen op het gebied van ijsdranken in het out-of-home kanaal beschikbaar zijn. Maar op welke manier gaat het lukken om Slush Puppie als customer preference op de markt te etableren? En wie is de geschikte manager om de marktentree en expansie in Duitsland nader vorm te geven? Gelukkig kon Londen over een letterlijke “Gateway to Germany” beschikken om deze vragen te beantwoorden.
Aanpak
Gezien de hoeveelheid beschikbare marktdata uit het vooronderzoek kon vrij snel worden geconcludeerd dat het opzetten van een Duitse organisatie de meest effectieve weg naar succes zou zijn. Daarnaast was ook vrij snel duidelijk dat de Duitse operatie aangestuurd diende te worden door een zeer ervaren FMCG/Retail-specialist met jarenlange ervaring binnen de frisdrank-industrie. Daarnaast diende de nieuwe Country Manager Germany te kunnen beschikken over een uitgegroeid en actief netwerk binnen het leisure-kanaal, waarbij met name de grote bioscoopketens en attractieparken tot de doelgroep behoren. Tijdens het recruitment proces heeft Gateway to Germany sterk ingezet op directe benadering van potentieel geschikte kandidaten via het Duitse social media platform Xing. Dit platform is bijzonder geschikt om kandidaten voor hoogwaardige functies te benaderen en eerste contacten op te bouwen.
Resultaat
Door middel van deze aanpak zijn wij in staat geweest om een aantal inhoudelijk erg geschikte kandidaten voor een persoonlijke kennismaking op ons kantoor in Düsseldorf uit te nodigen. Deze gesprekken h8ebben wederom geleid tot een goed beeld van de individuele geschiktheid en motivatie van de kandidaten. Maar deze gesprekken hebben ook geleid tot een nog scherper beeld van de marktsituatie in Duitsland. Na meerdere sollicitatierondes hebben directie en eigenaar gekozen voor een kandidaat, die naast de inhoudelijke ervaring ook door een behoorlijke dosis motivatie kon overtuigen.