Business Case: Operations Manager
Snelvertaler is een van de 15 grootste vertaalbureaus van West-Europa met ruim 20 jaar ervaring in de vertaalbranche. Projectmanagers en meer dan 4000 vertalers realiseren professionele vertalingen in meer dan 100 verschillende talen. Gateway to Germany deed de werving en selectie van een Operations Manager (Niederlassungsleiter) die de vestiging Schnellübersetzer GmbH in Duitsland (Keulen) en het Duitse team van 12 medewerkers zou leiden.
Vraagstelling
De afgelopen jaren is het Duitse team van Schnellübersetzer GmbH onvoldoende geleid. Snelvertaler zocht daarom een ervaren teammanager die het Duitse team weer op de rails kon krijgen. Een persoon met een duidelijke visie op teamontwikkeling maar ook op de Duitse vertaalmarkt. De persoon moest echter ook over sterke communicatieve vaardigheden beschikken en ook op internationaal niveau met collega’s uit andere landen kunnen samenwerken en ook nauw samenwerken met het Nederlandse hoofdkantoor.
Aanpak
Gateway to Germany voerde een intensief intakegesprek met Snelvertaler BV en definieerde vervolgens een kandidatenprofiel met alle belangrijke criteria. De vacature werd gedeeld in relevante netwerken en twee medewerkers zorgden voor de actieve sourcing op LinkedIn en Xing. Er werden talrijke gesprekken gevoerd met potentiële kandidaten en na enkele weken konden we al geschikte kandidaten voorstellen.
Resultaat
Snelvertaler had duidelijke ideeën over welke persoonlijke vaardigheden en leiderschapskwaliteiten de geschikte kandidaat zou moeten meebrengen. Ze waren ook op zoek naar een specifiek type op menselijk niveau. Gateway to Germany slaagde erin een geschikte en sterke kandidaat te vinden die aan alle criteria van de opdrachtgever voldeed en dienovereenkomstig kon overtuigen.
Dit zegt Snelvertaler over de samenwerking met Gateway to Germany
"Werven in Duitsland is anders dan werven in Nederland."
Jeffrey Vreugdenhil, HR Manager
Tegen welke uitdagingen liep je aan bij de uitbreiding op de Duitse markt?
De werving in Duitsland voor een nieuwe vestigingsmanager werd gestart tijdens een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Daarbij is werven in Duitsland anders dan werven in Nederland.
Wat was voor jullie de reden om Gateway in te schakelen?
Al gauw hadden wij de keuze gemaakt om deze opdracht uit te besteden aan een bureau met specifieke kennis en ervaring op de Duitse arbeidsmarkt. Gateway heeft medewerkers in dienst die zelf nauw verbonden zijn met Duitsland.
Waardoor kon Gateway je overtuigen om de juiste partner voor ‚het thema Duitsland‘ te zijn?
Middels inhoudelijke kennismakingsgesprekken, een zeer compleet uitgewerkt plan van aanpak en het persoonlijke contact.
Hoe verliep de samenwerking – intake tot contractondertekening – en waren jullie daar tevreden mee?
Goede samenwerking, informatief inzake Duitse gebruiken en fijne tussenpersoon tijdens de onderhandelingen.