Business Case: Sales Manager
Fiskano BV is een internationale handelsonderneming gespecialiseerd in de import en export van diepgevroren vis. Het familiebedrijf is meer dan 30 jaar geleden opgericht en heeft zich toen en nu ten doel gesteld om langdurige relaties op te bouwen met klanten en leveranciers en niet terug te deinzen voor een stapje extra. Het bedrijf levert zijn klanten het beste wat de oceanen te bieden hebben. Alle producten (wildvang en aquacultuur) ondergaan uitgebreide kwaliteitscontroles bij de bron, tijdens de verwerking en wanneer ze de vriezer bereiken.
Dankzij de diepgaande markt- en productkennis, in combinatie met duurzame visserij en het ontdekken van nieuwe markten en producten, heeft het bedrijf zich steeds meer kunnen vestigen. Inmiddels is er zowel nationaal als internationaal een breed netwerk opgebouwd. Fiskano is gespecialiseerd in het opbouwen van kennis en expertise in de markten waarin het actief inkoopt en verkoopt. Alle producten kunnen worden besteld volgens de specificaties en wensen van de klant.
Vraagstelling
Vanwege de gestage groei was het tijd om de verkoopactiviteiten in Duitsland verder te ontwikkelen en uit te breiden. Fiskano was daarom op zoek naar een Sales Manager voor West-Duitsland.
Het was belangrijk dat de kandidaten al ervaring hadden in de verkoop (B2B) en in het opbouwen van een verkoopgebied. Daarnaast was de drive/passie om nieuwe klanten te werven erg belangrijk. Dit zijn de speerpunten van het profiel voor de nieuwe medewerker in de eerste fase en waren daarom bij de werving en selectie van kandidaten zeer relevant. Daarnaast dienden de kandidaten in algemene zin ervaring te hebben met de behoeften van de Duitse markt om een product succesvol en doelgericht te kunnen introduceren. Kennis en ervaring op het gebied van diepvriesproducten waren ook een must en kennis van de verkoop van diepvriesvis was een voordeel. Kandidaten moesten ook een relevant netwerk hebben in de voedingsmiddelengroothandel.
Aanpak
Na een eerste acquisitiegesprek en kennismaking met de Fiskano Trading Manager op het hoofdkantoor in/op het mooie Urk, merkten we al snel dat de ideeën, opvattingen en verwachtingen van beide kanten bij elkaar pasten en elkaar aanvulden. Daarom hebben we nog een meeting belegd om het profiel van de eerste nieuwe medewerker in Duitsland ter plaatse te bespreken.
Het werd ook duidelijk dat het arbeidscontract via ons zou worden opgesteld.
Resultaat
In korte tijd konden we in totaal meer dan 60 kandidaten in de regio West-Duitsland benaderen. We kregen veel positieve feedback en hadden daarom 10 telefonische interviews, nog eens 4 kandidaten in een tweede interview per videocall. Uiteindelijk konden we 3 kandidaten bij Fiskano aanbevelen. Ze werden allemaal uitgenodigd voor twee persoonlijke interviews en uiteindelijk was het een moeilijke beslissing voor de Trading Manager omdat alle kandidaten goed in het profiel pasten en er ook sprake was van een persoonlijke klik.
Na de totale projectduur van 8 weken was de eerste geschikte medewerker in Duitsland gevonden en konden we de functie van Sales Manager succesvol invullen. Fiskano kan nu de ambities op de Duitse markt om gaan zetten en veel Duitse klanten enthousiasmeren voor het gevarieerde productaanbod.