Business Case: Business Development Manager
"Chemicaliën zijn niet voor watjes": Dat is het motto van onze Nederlandse opdrachtgever Yoni.Care (Yoni). Met menstruatieproducten die vrij zijn van plastic, chemicaliën en schaamte zorgt het bedrijf voor een revolutie op de BeNeLux-markt en draagt het ook bij aan voorlichting over de onderwerpen vulva, vagina en menstruatie. Het assortiment varieert van tampons, maandverband en inlegkruisjes van biologisch katoen tot menstruatiecups en menstruatieondergoed tot producten ter ondersteuning bij urineverlies.
De producten van Yoni worden uitsluitend in Europa geproduceerd. Met deze verscheidenheid aan producten onderscheidt het bedrijf zich van concurrerende merken. Yoni staat echter voor meer dan alleen duurzame producten. Yoni is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en draagt onder andere bij aan onderwijs in onderwijsinstellingen en zet zich in voor de bestrijding van periodearmoede.
Vraagstelling
Yoni had nog geen personeel in Duitsland toen het bedrijf Gateway to Germany benaderde. In Nederland is een team van zeven mensen werkzaam. De opdracht was om de allereerste medewerker voor Duitsland te vinden die de markt voor Yoni zou opbouwen. Deze medewerker zou tevens de contactpersoon voor Yoni in Duitsland zijn. Hij of zij moest beschikken over een netwerk in drogisterijen en is tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van een strategisch plan ten aanzien van verdere marktintrede.
Bovendien vormde de acquisitie van nieuwe klanten in de drogisterij- en foodretailsector een van de hoofdtaken binnen deze positie. Verder was het van groot belang dat de persoon zich kan identificeren met de producten van Yoni en ook achter thema’s zoals duurzaamheid en armoedebestrijding staat.
Naast de inhoudelijke criteria bestonden er ook eisen rondom de persoonlijkheid van de nieuwe medewerker. De persoon dient autonoom en zelfsturend te kunnen werken en dient ook over een zekere mate aan flexibiliteit en senioriteit te beschikken. Ook was de match met het Nederlandse team van groot belang. De inhoudelijke en persoonlijke criteria wogen zwaarder dan de locatie van de nieuwe medewerker, vandaar dat we in heel Duitsland konden werven voor de nieuwe Business Development Manager.
Aanpak
Gateway to Germany zocht naar geschikte kandidaten op de online businessplatformen Xing en LinkedIn. De veelzijdigheid van het functieprofiel zorgde ervoor dat we met verschillende invalshoeken onze werving konden opstarten. Desalniettemin waren pionierswerk, strategische planning en zelfstandigheid speerpunten, waarop wij ons bij de werving extra geconcentreerd hebben. In de interviews stonden vragen om te bepalen of de kandidaten qua persoonlijkheid bij het merk zouden kunnen passen centraal. Daarnaast diende de persoon ook achter de producten en de filosofie van Yoni te staan.
Resultaat
Gateway to Germany kon Yoni vier kandidaten met totaal verschillende achtergronden, die allen over de gewenste kennis, ervaring en netwerk beschikken, presenteren. Alle kandidaten hadden volgens Yoni interessante profielen.
Uiteindelijk koos Yoni voor een kandidaat die in het verleden voor kleinere bedrijven heeft gewerkt die zich net als Yoni inzetten, om ‘de wereld een beetje beter te maken’. Het was belangrijk voor de kandidaat om voor een bedrijf te werken dat een sociaal karakter had of milieuvriendelijk was. Het bedrijf waar ze destijds voor werkte, doneerde ook iets aan een goed doel voor elk verkocht product. Ze had ook een goed en relevant netwerk met detailhandelaren in voedingsmiddelen en drogisterijketens. Qua type paste ze ook goed bij het bedrijf Yoni.
Nadat de nieuwe Business Development Manager een half jaar voor Yoni had gewerkt, hebben we vanuit Gateway to Germany contact met haar opgenomen, om te vragen hoe het haar beviel. Ze heeft al met succes listings gerealiseerd met Alnatura, maar ook serieuzere gesprekken met twee grotere drogisterijketens. Hierdoor bouwt Yoni succesvol verder aan haar duurzame en mensvriendelijke missie in Duitsland.
Dit zegt Yoni over de samenwerking met Gateway to Germany
"Vanaf het begin was voor ons duidelijk dat Gateway verstand had van recruitment in Duitsland."
Theo de Kool, CEO
Tegen welke uitdagingen liep je aan bij de uitbreiding op de Duitse markt?
Voor ons is de Duitse markt een volledig nieuwe markt, waar wij nog niet eerder actief zijn geweest.
Wat was voor jullie de reden om Gateway in te schakelen?
De marktkennis van Gateway to Germany en de aansprekende referenties waren voor ons de doorslaggevende reden om met hen in zee te gaan.
Waardoor kon Gateway je overtuigen om de juiste partner voor ‚het thema Duitsland‘ te zijn?
Vanaf het begin was voor ons duidelijk dat Gateway verstand had van recruitment in Duitsland. Daarnaast hadden wij de indruk dat zij ons ook konden helpen om beginnersfouten in Duitsland te vermijden.
Hoe verliep de samenwerking – intake tot contractondertekening – en waren jullie daar tevreden mee?
De samenwerking verliep zeer goed, de recruitment consultants begrepen precies wat wij zochten en wat wij nodig hadden om de Duitse markt succesvol te kunnen bewerken.