Business Case: Account Manager
Koppert Cress is gespecialiseerd in ‘Cressen’, zaailingen van unieke planten, eetbare bloemen en bladeren verzameld van 100% natuurlijke, aromatische planten. Koppert Cress is gevestigd in het Westland (Monster) en heeft 160 gemotiveerde medewerkers die dagelijks de handel en leveranciers voorzien en die op hun beurt de micro-vegetables binnen Europa en over de rest van de wereld verspreiden. De eindgebruikers zijn voornamelijk chefs, restaurants, cateraars en hotels. De betrouwbare levering van de verse en smakelijke ingrediënten maakt het voor deze vakmensen mogelijk hun gasten op een creatieve manier te verrassen.
Het bedrijf mocht een aantal prijzen in ontvangst nemen, erkenning van de innovatieve aanpak van product en markt. De directeur Rob Baan is Dutch Cuisine ambassadeur van het eerste uur en heeft een duidelijke missie. “Let’s change the way we look at fresh food and health”.
Vraagstelling
Koppert Cress verkoopt al meer dan 15 jaar op de DACH-markt. Na de coronacrisis herpositioneert het bedrijf zich en wil daarom de Duitse markt met een nieuw salesteam voor de DACH-regio aanboren, dat samen met de Country Manager de vraag, merkbekendheid en vervolgens de afzet in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gaat verhogen.
De ideale kandidaten zouden aan bepaalde criteria qua skills en kennis moeten voldoen en een mindset hebben die bij het DNA van Koppert Cress past. Er waren minstens 2 kandidaten nodig: één voor regio West-Duitsland en één voor regio Zuid-Duitsland.
Aanpak
Na de intake met Koppert Cress, waarin wij een goed beeld van het bedrijf, de producten maar ook de bedrijfscultuur gekregen hebben, zijn de consultants van Gateway aan de slag gegaan om de juiste kandidaat te vinden. Wij hebben Xing en LinkedIn gebruikt om zelf kandidaten te benaderen. Parallel hebben we ook nog een advertentie online gezet.
Voor Koppert Cress was het erg belangrijk dat de persoon kennis en saleservaring binnen de foodservice branche heeft, maar ook een culinaire affiniteit en een interesse in gezonde voeding heeft.
Resultaat
In totaal zijn er ongeveer 250 passende kandidaten in West- en Zuid-Duitsland benaderd en vervolgens een aantal gesprekken een interviews gevoerd. Soms voldeed een kandidaat wel aan alle punten, maar was diens taalvaardigheid in het Engels onvoldoende. Een gemiddeld tot gevorderd taalniveau in het Engels vond Koppert Cress belangrijk, omdat de communicatie met de collega’s en afdelingen in Nederland gewaarborgd moest zijn.
Uiteindelijk konden we binnen 4 maanden niet 2 maar liefst 3 passende accountmanagers voor de regio’s West, Zuid en Noord vinden die aan alle criteria voldeden en ook nog eens goed bij elkaar als team pasten. Team Germany/DACH is dus compleet en gaat de markt met gebundelde kracht veroveren.
Dit zegt Koppert Cress over de samenwerking met Gateway to Germany
"Ik was heel positief over de samenwerking. Het was heel empathisch en doelgericht en ingaand op de behoefte van mij als manager en HR als opdrachtgever."
Katja Kamp, Country Manager DACH
Tegen welke uitdagingen liep je aan bij de uitbreiding op de Duitse markt?
Aan de ene kant was het een uitdaging om mensen te vinden, die kennis in de verschillende delen van onze markt hebben. We zochten medewerkers met de benodigde werkervaring en de zelfsturing om als een bijna onafhankelijke entiteit in de DACH markt te opereren, terwijl ze toch verbonden blijven met het Nederlandse hoofdkantoor.
Wat was voor jullie de reden om Gateway in te schakelen?
Wij hebben in het verleden al goede ervaringen opgedaan met Gateway to Germany.
Waardoor kon Gateway je overtuigen om de juiste partner voor ‚het thema Duitsland‘ te zijn?
Door begrip en heldere communicatie voor de uitdaging die wij nu tegenkwamen. Ilona heeft veel tijd geïnvesteerd om mij en mijn behoeftes als de toekomstige manager te begrijpen en daar gericht op in te spelen. Ook was het in het begin een uitdaging, heeft ze nooit de hoop verloren, en samen hebben we uiteindelijk een topteam kunnen samenstellen!
Hoe verliep de samenwerking – intake tot contractondertekening – en waren jullie daar tevreden mee?
Ik was zeer positief over de samenwerking. Het was een empathische en doelgerichte aanpak, volledig afgestemd op mijn behoeften als manager en die van HR als opdrachtgever.